Nog maar 4 maanden - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Rikie - WaarBenJij.nu Nog maar 4 maanden - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Rikie - WaarBenJij.nu

Nog maar 4 maanden

Door: Rikie

Blijf op de hoogte en volg Rikie

22 Januari 2011 | Nepal, Pokhara

Nog maar 4 maanden,
In oktober heb ik een maand in Nederland doorgebracht. Heerlijk om zoveel mogelijk mensen weer te zien en natuurlijk om de eerste verjaardag van Joost, mijn kleinzoon, te vieren. Wat een heerlijk ventje. Moeilijk om weer afscheid te nemen. Gelukkig vloog Christel met mij mee. In Nepal hebben we, samen met andere VSOers een fantastische tocht vanaf Jomsom gemaakt. Nu was ik echt in de bergen. Vanaf mijn huis in Pokhara zie ik de besneeuwde toppen van de Himalaya's vanuit de verte, wat overigens ook elke keer weer prachtig is.
Sinterklaas hebben we hier ook gevierd. Toevallig kwamen er op 2 december 3 nieuwe ( Nederlandse!) volunteers naar Pokhara, Petra, Dorieke en Karel. Samen hebben we aan de Oegandese, Phillipijnse, Indiase en Engelse collega's laten zien hoe dat in z'n werk gaat, compleet met chocoladeletters, pepernoten en cadeautjes.
Met Kerstmis was Ans Lemouesset bij mij. Zij ging mee naar scholen en besefte toen weer hoe rijk we in Nederland zijn met onze met materialen gevulde klassen. Gelukkig was er ook genoeg tijd om samen van de prachtige omgeving van Pokhara te genieten.
Met het vliegtuig waarmee Ans vertrok kwamen Bep, Jan en Jos (Zus, zwager en broer) in Nepal aan. Over bezoek heb ik niet te klagen. Het was heerlijk om hen hier te hebben, vooral met mijn verjaardag, waarop ik ontzettend verwend werd. Ontbijt op bed met veel kaarten en cadeautjes uit Nederland. Ik ben nog aan het genieten van chocoladelikeur, stroopwafels,DE koffie en alle leuke spulletjes. Onze wandeling naar the Australian camp was fantastisch en over onze olifanten safari in Chitwan zullen we nog vaak napraten.
Maar nu moet er weer hard gewerkt worden. Ongelooflijk,nog maar 4 maanden te gaan. En nog zo veel te doen!!!! 6 Dagen in de week bezoeken Lorraine en ik de scholen. Op 2 scholen gaan we modelklassen maken . Verder ben ik betrokken bij het verbeteren van de training aan nieuwe kleuterleerkrachten. De opleiding is niet meer dan 12 dagen. Er gaan meer praktische dingen ( lowcost materiaal maken en bezoek aan een goed ECD centre) in opgenomen worden. Ook wil het onderwijs kantoor (DEO) dat wij (Debbie, de andere VSOster voor het jonge kind, en ik) een opfriscursus gaan geven aan de meer ervaren leerkrachten.
Ook ben ik met Lorraine bezig om een centrum voor verstandelijk gehandicapten te verbeteren. De omstandigheden zijn bedroevend. Afgelopen week hebben de leerkrachten een bezoek gebracht aan een goed georganiseerd centrum in Pokhara. Deze word gesponsord door een Japanse organisatie. Zij hebben een fantastisch gebouw, goed opgeleid personeel en veel materiaal. De mensen van ons team waren erg enthousiast en willen zich nu graag inzetten voor hun eigen kinderen. We gaan ze daar mee helpen. Er is gelukkig wat geld beschikbaar om materiaal aan te schaffen en om de leefomstandigheden van de kinderen te verbeteren.
Jullie zien dat ik mij niet hoef te vervelen . Waarschijnlijk kom ik tijd te kort.

  • 22 Januari 2011 - 16:42

    Marijke Giesbertz:

    Ha Rikie, fijn om te lezen dat je daar zo goed op je plek bent.
    Nog maar 4 maanden...wat gaat de tijd toch snel voorbij.
    Geniet van de laatste maanden!
    Groeten, Marijke.

  • 22 Januari 2011 - 19:00

    Ans Lemouesset:

    Hallo Rikie,
    Wat gaat de tijd snel he? Nog maar 4 maanden te gaan.
    Ik geniet nog steeds van mijn verblijf bij jou.
    Leuk dat de fam je zo heeft verwend. Onvergetelijk. Warm was het zeker met iedereen op je bed.
    Ik zit hier weer in het drukke school leven. Ook leuk hoor. En wat een rijke omgeving waarin ik werk.
    Hoe is jullie review geweest?
    Groetjes en nogmaals bedankt voor d geweldige tijd in Pokhara.

  • 23 Januari 2011 - 21:25

    Gerda Wiselink:

    Hoi rikie,
    alweer ruim één jaar geleden hebben we elkaar in Kathmandu ontmoet, toen had je nog een lange tijd te gaan, nu nog maar 4 maand, wat gaat het snel. Ik wens je nog een paar fijne, zullen wel drukke maanden zijn, in Nepal. En sterkte met het afscheid nemen!!

  • 24 Januari 2011 - 20:13

    Margreet:

    en wat ga je dan doen?

  • 20 Februari 2011 - 20:26

    Jan En Fen:

    Ha die Rikie!

    We wensen jou heel veel succes voor die laatste 4 maanden!
    Zelf zijn we vlak voor kerst thuis gekomen, na afronding van ons project in Masindi (Oeganda). Els gezien in Presikhaaf in the mean time, en langzamerhand weer met mondjesmaat aan het Nederlandse leven gewend. Het zou leuk zijn elkaar weer te treffen als je terug bent! Liefs en veel sterkte en plezier daar!

    Jan en Fen

  • 30 Mei 2011 - 20:12

    Ad En Anne-Marie:

    Rikie;
    Je bent weer thuis,lezen we.
    Hoop dat alles goed met je gaat.
    Groeten van AD en Anne-Marie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rikie

Actief sinds 18 Jan. 2009
Verslag gelezen: 446
Totaal aantal bezoekers 31864

Voorgaande reizen:

18 Maart 2009 - 15 Mei 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: