aankomst in Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Rikie - WaarBenJij.nu aankomst in Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Rikie - WaarBenJij.nu

aankomst in Kathmandu

Door: Rikie

Blijf op de hoogte en volg Rikie

28 Maart 2009 | Nepal, Kathmandu

20-03-2009-03-20
Eerste dag in Kathmandu.
E reis heeft bij elkaar 23 uur geduurd. Wel relaxed. Op het laatste stuk van Doha naar Kathmandu leerden Daphne en ik de andere VSOers kennen. Grootste verrassing was dat Debby ook naar Birgunj gaat. Niet in het onderwijs, maar wel in dezelfde plaats. Het lijkt me een leuke vrouw. Ongeveer 30 jaar, denk ik.Ze ontpopte zich al snel tot iemand die snel initiatieven neemt en niet bang is het woord te nemen. In het vliegtuig kregen we formulieren om in te vullen voor het visum. We schreven op dat we 24 maanden zouden blijven. Van VSO hadden we een brief voor als er problemen zouden ontstaan.Van te voren had ieder van ons al op Heathrow problemen gehad omdat we een enkele reis hadden en nog geen visum. Ze waren bang dat we problemen zouden krijgen en daardoor zij ook, want zij hadden ons door gelaten. Tony en Sally waren de eersten , die bij de check-in kwamen en hadden er 20 minutenover gedaan om er doorheen te komen. Ik had in Amsterdam geen enkel probleem gehad en hoefde op Heathrow niet door de check-in. Bij het boarden werden er wel vragen gesteld, maar ze wisten er wel van vanwege de problemen met de andere VSOers. Er moesten er 5 komen. Ik was de 5e, dus hadden de anderen het al voor mij opgelost.
Toen we in Kathmandu kwamen zei Debby dat we beter 2 maanden op konden schrijven en niet dat we kwamen werken, om problemen te voorkomen. VSO is bezig voor een langere verblijfsvergunning, maar dat duurt een tijd voor dat geregeld is. Dus snel even nieuwe formulieren ingevuld. Bij de desk hoorden we dat 2 maanden 100 dollar kostte, 1 maand 40 dollar ( dat was wat we bij ons hadden, wat VSO had gezegd dat we nodig hadden.) Dan maar weer doorkrassen en er 1 maand van maken, wat gelukkig geen probleem was. We moeten wel op tijd verlengen want als je te laat komt krijg je een forse boete, werd gezegd.We waren opgelucht dat we er door waren. Nu spannend of we alle bagage zouden hebben. Zowaar ieders bagage was er. Mijn grote koffer had een securitycheck gehad,was niet goed dichtgemaakt..Gelukkig dat de hoes er om zat. Misschien hadden ze gerammel van de kralenplank gehoord en werden suspicious?
Bij de uitgang was het nog een heel gedoe. Wij werden opgehaald door medewerkers van he VSO. De politie stond iedereen op te jagen, waarbij ze nogal irritant aan het zwaaien waren met wapenstokken. Gelukkig dat we Nepalezen bij ons hadden, die lik op stuk gaven.
Dan de autorit naar het pension!!!! Echt een cultuurshock. Veel oude, halve huizen. De meeste wegen van zand.Veel mensen op de straat, staand of zittend. Sommigen hadden een vuurtje gestookt waar ze omheen zaten of iets boven “barbequeden” .Het was bewolkt en er hing een akelige, stoffige lucht. Ik zat in de auto en was me alleen maar aan het verbazen over wat ik zag,rook en hoorde. Auto’s, busjes, tuctucs, riksjahs, motoren, fietsen enz. alles krioelt door elkaar en voorrang geven is hier nog niet uitgevonden( lijkt het). Als je er door wilt( en dat wil iedereen) moet je flink toeteren. Oversteken is een avontuur. Toch komt iedereen waar hij/zij wezen wil. Knap, hoor!
Toen we aankwamen was ook net de groep uit Afrika gearriveerd.Onze incoutrygroep bestaat uit een Oegandees, 3 Kenianen ( waaronder de zeer volumineuze Christine), een Filipino,4 Engelsen en ik. Een zeer gevarieerd gezelschap.
We kregen een bloemenkrans om van Afrikaantjes als welkom.Toepasselijk voor de Afrikaners.De kamer heeft uitzicht op een bakstenen muur. Het bed is nogal hard, maar ik heb een eigen kamer en badkamer. De douche is zelfs warm, tussen 7 en 8 uur en soms ’s avonds..
Morgen is er een welcomingparty op het kantoor van VSO met alle VSOers van Kathmandu.

  • 28 Maart 2009 - 18:37

    Jeanne:

    Zoals je ook wel zult weten: je mag maar 150 dagen per jaar in Nepal verblijven.Om te werken in Nepal moet een speciaal visa worden aangevraagd,wat behoorlijk wat geld kost. Even goed controleren dus. Veel succes.

  • 28 Maart 2009 - 18:57

    Hans:

    Hoi Rikie,
    leuk om nu een bericht op je site te zien! Wat een mooi avontuur. Ik ben ook benieuwd naar de foto's!
    Veel succes

  • 28 Maart 2009 - 22:21

    Karin:

    Hoi,

    Héél leuk om een teken van leven te lezen. Wat een gedoe zeg met dat visum...hou alle geldigheidsdata maar goed in de gaten!
    (er stond trouwens in de JSW zomaar een artikel over de VSO...is dat toeval of niet?!)

    groetjes vanuit Rijen van de vier Vosjes

    Karin

  • 29 Maart 2009 - 07:28

    Loes En Dirk:

    Hoi rikie
    wat leuk dit verslag maar wel een heel gedoe zeg, maar je hebt het er goed van af gebracht. Ik ben blij dat je leuke collega's hebt gevonden. zijn we een beetje gerust gesteld, heel veel plezier met alles. groetjes.

  • 29 Maart 2009 - 15:47

    Ans :

    hallo Rikie, Wat lekker avontuurlijk.Ik herken wel iets, wat de douane betreft,en dat oversteken.dat je een bepaalde tijd water hebt.
    Alles went.Vergeet de tijd niet voor je reis,verblijfdocumenten.
    Ik heb de ervaring dat ze zo moeilijk kunnen doen om niets.Macht he?
    Veel succes.
    Ans en hamza

  • 29 Maart 2009 - 17:55

    Emmylou:

    Hoi Rikie! Fijn dat je goed aangekomen bent, heb je mail gelezen van Els. Sukkel me kon je maar niet vinden op deze site, maar nu heb ik een Favoriet van je gemaakt, kan ik je niet meer kwijtraken! Veel plezier op de party en ik houd je blog bij, succes, Emmylou

  • 30 Maart 2009 - 00:31

    Wim (van Marianne):

    Hoi Rikie, een mooi verhaal. Ik had ook de mailtjes gelezen die Elsje had doorgestuurd naar Marianne (.....big brother....).
    Ik herken wel wat dingen van mijn verre zakelijke reizen. Jouw verhaal van het verkeer doet denken aan India.
    Daarnaast heb ik net zelf 17 uur reis achter de kiezen, want .... ik zit in Los Angeles. Ben op 10 daagse rondtour door de VS (nee, geen vakantie en ja, arme Marianne), met gelukkig wel een weekendje bij mijn oude prof. in Minnesota. Dus hard werken met fijne relax. Kan ik aanraden, maar dat hoeft in jouw geval niet: jij geniet al van al dat opwindende nieuwe. Houden zo ! Veel plezier nog en veel stroom toegewenst! Laptop al kunnen gebruiken? Doei,doei, Wim

  • 30 Maart 2009 - 20:00

    Henk:

    hoi Rikie,
    Fijn om te lezen dat de reis goed is verlopen en dat je in een leuke groep terecht bent gekomen.
    Hou je haaks en tot het volgende bericht.

  • 30 Maart 2009 - 20:15

    Marianne:

    Hoi Rikie,

    Geweldig je hele verhaal. Ben benieuwd hoe het zal zijn om bij een familie in te wonen.
    Spannend zeker. Heel veel plezier en succes.
    groetjes,

    Marianne

  • 31 Maart 2009 - 14:04

    Marijke Visser:

    Leuk om op deze wijze je eerste ervaringen te lezen. Hoop je 30 april in KTM te ontmoeten. Ik ben rondom 2 mei in de buurt van Birghun. Hoop dat je inmiddels aan de stof en het elektriciteits tekort gewend ben.
    Groetjes Marijke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rikie

Actief sinds 18 Jan. 2009
Verslag gelezen: 335
Totaal aantal bezoekers 31864

Voorgaande reizen:

18 Maart 2009 - 15 Mei 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: